
preview - Herontwikkeling Schiphol Lounge 1
De opgave
Schiphol Group wil haar positie als ‘Europe’s Preferred Airport’ behouden en versterken door Nederland optimaal te verbinden met de wereld.Hiervoor is het Schengengebied in Terminal 1 heringericht en Lounge 1uitgebreid en vernieuwd, zodat de terminal voorbereid is op toekomstige passagiers groeien veranderende behoeften. De herinrichting betreft renovatie en nieuwbouw, de totale scope bedraagt 24.000 m².
Het doel van de herinrichting van Lounge 1 is om een aangename en duurzame omgeving te realiseren en de doorstroom en comfort voor passagiers te optimaliseren.



"Wensen en beleving van de passagier centraal."



Over dit project
Ultieme passagiersbeleving
Het ontwerp draait om de ultieme passagiersbeleving – de ‘Customer Journey’. Schiphol streeft naar een ervaring die ‘opmerkelijk zorgeloos en verrassend sympathiek’ is voor zowel business als de leisure passagier. De inrichting is onderverdeeld in commerciële (retail, horeca,flagshipstore) en facilitaire functies (services, transfergebied, PRM en zitgebieden). Het Lounge 1 gebied is verdeeld in drie herkenbare zones: Landzijde:'Welcome/Goodbye'-zones; Luchtzijde: 'Relax'-zone en de Cloud: 'Explore'-zone. Elke zone heeft een eigen vormtaal en materiaalgebruik, en biedt oriëntatie en rust voor de passagier. Ondanks hun unieke karakter vormen ze een harmonieus geheel.
Landzijde
In de 'Welcome/Goodbye'-zone worden passagiers verwelkomd of uitgezwaaid. Deze zone is traditioneel verkaveld met een duidelijke routing en sluit naadloos aan op de bestaande structuur en biedt winkels en voorzieningen. Een opvallend element is het Houten Lint met een warme, aardse uitstraling, gemaakt van duurzaam high density, bamboe. Het vloeiende lint verbindt commerciële functies en begeleidt passagiers op natuurlijke wijze naar hun bestemming bij de pieren.
Luchtzijde
Een kalme, open zone met uitzicht op het platform gericht op horeca en ontspanning. Hier bevinden zich transferzones, services zoals Lost & Found en lockers, en diverse zitplekken. De luchtzijde biedt rust en comfort: een plek om te wachten, werken of ontspannen met zicht op de vliegtuigen.
Cloud
De Cloud staat symbool voor de Nederlandse nuchterheid én innovatie. Geïnspireerd op de Hollandse lucht en stapelwolken, vormt deze zone een dynamisch en iconisch volume. De vorm is vloeiend en beweeglijk, met expressieve opwaartse bewegingen aan de kop- en staartzijde. Binnenin is ruimte voor flexibele retail concepten en shop-in-shop formules met zichtlijnen dwars door het gebied. De Cloud contrasteert met de aardse landzijde en wekt nieuwsgierigheid bij passagiers. De flagship store en het belevingselement ‘Birdy’ vormen opvallende elementen aan de staartzijde.

"EEN ZORGELOZE REISERVARING VOOR DE BUSINESS & LEISURE PASSAGIER."
Highlights
Houten Lint
Verbindt commercie en passagiers op natuurlijke wijze.
Cloud
Een visueel icoon geïnspireerd op Hollandse luchten.
Luchtzijde
Verblijfszone met uitzicht op het platform en de vliegtuigen gericht op horeca en ontspanning.
Cockpitplein
Ontmoetingsplek met retail en diverse zitgebieden.
Duurzaamheid
Gebruik van natuurlijke en gerecyclede materialen zoals bamboe en gras.


Credits

preview - Herontwikkeling Schiphol Lounge 1
De opgave
Schiphol Group wil haar positie als ‘Europe’s Preferred Airport’ behouden en versterken door Nederland optimaal te verbinden met de wereld.Hiervoor is het Schengengebied in Terminal 1 heringericht en Lounge 1uitgebreid en vernieuwd, zodat de terminal voorbereid is op toekomstige passagiers groeien veranderende behoeften. De herinrichting betreft renovatie en nieuwbouw, de totale scope bedraagt 24.000 m².
Het doel van de herinrichting van Lounge 1 is om een aangename en duurzame omgeving te realiseren en de doorstroom en comfort voor passagiers te optimaliseren.


Over dit project
Ultieme passagiersbeleving
Het ontwerp draait om de ultieme passagiersbeleving – de ‘Customer Journey’. Schiphol streeft naar een ervaring die ‘opmerkelijk zorgeloos en verrassend sympathiek’ is voor zowel business als de leisure passagier. De inrichting is onderverdeeld in commerciële (retail, horeca,flagshipstore) en facilitaire functies (services, transfergebied, PRM en zitgebieden). Het Lounge 1 gebied is verdeeld in drie herkenbare zones: Landzijde:'Welcome/Goodbye'-zones; Luchtzijde: 'Relax'-zone en de Cloud: 'Explore'-zone. Elke zone heeft een eigen vormtaal en materiaalgebruik, en biedt oriëntatie en rust voor de passagier. Ondanks hun unieke karakter vormen ze een harmonieus geheel.
Landzijde
In de 'Welcome/Goodbye'-zone worden passagiers verwelkomd of uitgezwaaid. Deze zone is traditioneel verkaveld met een duidelijke routing en sluit naadloos aan op de bestaande structuur en biedt winkels en voorzieningen. Een opvallend element is het Houten Lint met een warme, aardse uitstraling, gemaakt van duurzaam high density, bamboe. Het vloeiende lint verbindt commerciële functies en begeleidt passagiers op natuurlijke wijze naar hun bestemming bij de pieren.
Luchtzijde
Een kalme, open zone met uitzicht op het platform gericht op horeca en ontspanning. Hier bevinden zich transferzones, services zoals Lost & Found en lockers, en diverse zitplekken. De luchtzijde biedt rust en comfort: een plek om te wachten, werken of ontspannen met zicht op de vliegtuigen.
Cloud
De Cloud staat symbool voor de Nederlandse nuchterheid én innovatie. Geïnspireerd op de Hollandse lucht en stapelwolken, vormt deze zone een dynamisch en iconisch volume. De vorm is vloeiend en beweeglijk, met expressieve opwaartse bewegingen aan de kop- en staartzijde. Binnenin is ruimte voor flexibele retail concepten en shop-in-shop formules met zichtlijnen dwars door het gebied. De Cloud contrasteert met de aardse landzijde en wekt nieuwsgierigheid bij passagiers. De flagship store en het belevingselement ‘Birdy’ vormen opvallende elementen aan de staartzijde.

"Wensen en beleving van de passagier centraal."



Gevelpatroon
De gevel van de Cloud is gebaseerd op stapelwolken zoals afgebeeld door Jacob van Ruisdael. Het patroon is uitgevoerd in een raster van gefreesde dots in het gevelmateriaal, met variërende dieptes die licht en schaduw creëren. De gevel is lichtgevend, door wisselende lichtintensiteit en -temperatuur verandert de uitstraling van de Cloud gedurende de dag – een dynamisch eerbetoon aan de veranderlijkheid van Nederlandse luchten.
Cockpitplein
Het Cockpitplein is het eindpunt van het Houten Lint aan de landzijde. Dankzij een nieuwe gevel is er veel daglicht. Het House of Tulips heeft hier een prominente plek. Deze winkel verwijst naar historische bollenschuren,vertaald naar een moderne houten constructie met mansardedak en open gevel.
Rondom de winkel zijn diverse zitgebieden. Een open pergolaconstructie boven de zitplekken zorgt voor verbinding, menselijke maat en ruimte voor groen.

"EEN ZORGELOZE REISERVARING VOOR DE BUSINESS & LEISURE PASSAGIER."
Highlights
Houten Lint
Verbindt commercie en passagiers op natuurlijke wijze.
Cloud
Een visueel icoon geïnspireerd op Hollandse luchten.
Luchtzijde
Verblijfszone met uitzicht op het platform en de vliegtuigen gericht op horeca en ontspanning.
Cockpitplein
Ontmoetingsplek met retail en diverse zitgebieden.
Duurzaamheid
Gebruik van natuurlijke en gerecyclede materialen zoals bamboe en gras.

